czwartek, 15 maja 2014

Zupa szczawiowa i botwinka z ziemniakami

Dwie zupki sezonowe, dzisiaj skusiłam się na szczawiową... Botwinkę robiłam w tamtym tygodniu. Obie można podawać z ugotowanym na twardo jajkiem. Często botwinkę robi się bez ziemniaków ale ja chciałam żeby była treściwsza.

Zupa szczawiowa




- pęczek szczawiu
- mięso do bulionu (ja użyłam udka z kurczaka)
- włoszczyzna
- ziemniaki
- jajka
- sól, pieprz
- śmietana

Gotujemy bulion mięsno warzywny, ja zrobiłam na bazie bulionu drobiowo-warzywnego czyli ugotowałam udko z kurczaka wraz z marchewką, pietruszką, selerem, porem - trochę części zielonej i trochę białej. Pogotować ok 15 minut. Dodajemy połowę ziemniaków pokrojonych w kostkę które mamy użyć do zupy i pokrojony szczaw. Gotujemy do miękkości ziemniaków. Wyławiamy z zupy włoszczyznę i mięso. Blendujemy wszystkie pozostałe składniki. Wrzucamy resztę ziemniaków i gotujemy do ich miękkości. Doprawiamy pieprzem i solą. Dodajemy łyżkę śmietany. Podajemy z jajkiem ugotowanym na twardo.

Botwinka


- botwina, liście wraz z buraczkami
- mięso ( skrzydełko albo udko z kurczaka), może być też wieprzowe
- warzywa: marchewka, pietruszka, seler
- śmietana, mąka
- ziemniaki
- koperek
- sól, pieprz, sok z cytryny, cukier

Mięso zalać wodą i gotować ok 10 minut. Dodać warzywa w całości i ziemniaki pokrojone w kostkę (ziemniaki to też warzywa, ale jakoś musiałam je oddzielić :P) gotować kolejne 10 minut. Buraki botwinki umyć i pokroić w kostkę albo zetrzeć na tarce. Dodać do zupy i gotować kolejne 10 minut. Dodajemy pokrojone w kawałki liście botwiny wraz z łodygami. Gotować 10 minut. Doprawić solą, pieprzem, cukrem i sokiem z cytryny. Śmietanę rozmieszać z mąką oraz łyżką stołową zupy (jeśli nie chcemy aby śmietana się zważyła) i dolewamy zawartość do botwiny. Siekamy koperek i dodajemy do gotowej zupy.

1 komentarz: